تاریخچه
هواپیمایی سپاهان که متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران می باشد پس از مناقصه ای در سال 1353 راه اندازی شد. در واقع این مناقصه بین المللی به منظور تاسیس شرکت شرکت هلیکوپتر سازی در ایران برگزار گردید و از جمله شرکت هایی که در آن شرکت داشتند می توان به وستلند انگلستان، آگوستا ایتالیا، آیرواسپشیال فرانسه، بل تکسرون آمریکا اشاره نمود. در این میان شرکت بل تکسترون آمریکا بود که توانست در این مناقصه برنده شود و اقدام به تاسیس شرکت صنایع هواپیماسازی هسا در ایران نماید. این شرکت در زمین وسیعی در منطقه شاهین شهر اصفهان راه اندازی شد و از بخش های مختلفی تشکیل شده بود.
روند ساخت کارخانه، کارگاه و آشیانه ویژه هواپیماهای ساخت این شرکت تا سال 1357 به خوبی پیش می رفت اما آغاز ایام انقلاب جمهوری اسلامی ایران موجب شد که مدتی فعالیت های این شرکت متوقف شود. با بهبود شرایط صاحبان این شرکت در سال 1364 تصمیم گرفتند بار دیگر شرکت را راه اندازی نمایند و به فعالیت های گذشته خود ادامه دهند. پس از این دوره شرکت هواپیمایی هسا فعالیت خود را گسترش داد و علاوه بر تولید هواپیما قراردادی نیز با شرکت هواپیماسازی اکراینی امضا نمود و در سال 1374 تولید هواپیما آنتونوف معروف به ایران 140 نیز به سایر تولیدات این شرکت افزوده شد.
بنابراین همانطور که مشاهده می کنید فعالیت شرکت هواپیمایی سپاهان تنها به تولید انواع هواپیما که از جمله آن می توان به هواپیماهای نظامی، هواپیما مسافربری ایران 140، هلیکوپتر شاهد 278، پهپاد ابابیل اشاره نمود منتهی نمی گردد و این شرکت در مسیرهای پروازی مختلف نیز به جابجایی مسافران می پردازد. شرکت صنایع هواپیماسازی هسا علاوه بر موارد ذکر شده اقدامات دیگری نیز در طی سال ها فعالیت درخشان خود انجام داده است که مهم ترین آن ثبت نیروگاه گازی به نام خود می باشد.
آرم و طراحی هواپیماها
خدمات
از فعالیت ها و خدماتی که شرکت هواپیمایی سپاهان در طی سال ها فعالیت خود ارائه نمود می توان به موارد زیر اشاره نمود:
تولید پروانه هواپیما به وسیله کامپوزیت
صاعقه (جنگنده)
آذرخش (جنگنده)
کوثر (جنگنده)
تعمیر انواع هاورکرافت
مونتاژهواپیماهای مسافربری ایران 140 تحت لیسانس شرکت آنتونوف اوکراین
طراحی و تولید پهباد ابابیل
ناوگان
این شرکت که در شاهین شهر اصفهان فعالیت دارد دارای ناوگانی متشکل از 12 فروند هواپیما ایران 140 می باشد. اما به دلیل حوادث و سوانحی پروازی که برای تعدادی از هواپیماهای این شرکت اتفاق افتاد هواپیمایی هسا فعالیت خود را با 7 فروند هواپیما ایران 140 ادامه داد. فعالیت های این شرکت در مسیرهای پروازی مختلف تا سال 1387 ادامه داشت اما پس از آن سازمان هواپیمایی کل جمهوری اسلامی ایران مجوز پرواز های این شرکت را لغو نمود و چندین سال است که هواپیمایی هسا فعالیت هوایی ندارد. قطب اصلی این شرکت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بود.
از حوادث شرکت هواپیمایی هسا در طی سال ها فعالیت آن می توان به حادثه دلخراش سال 1381 که در طی سقوط هواپیما ایران 140 که 44 سرنشین جان خود را از دست دادند اشاره نمود. همچنین خارج شدن هواپیما ایران 140 از باند فرودگاه اراک در سال 1384 نیز از دیگر سوانح این شرکت بود که خوشبختانه خسارت جانی نداشت. از دیگر حوادث دلخراش هواپیمایی هسا می توان به سقوط، نقص فنی، خارج شدن از باند و .. اشاره نمود. تمامی این موارد موجب شد که از ادامه فعالیت این شرکت هواپیمایی در مسیرهای پروازی داخلی و خارج کشور جلوگیری شود و پایان فعالیت های آن اعلام گردد. البته هواپیما آنتونوف این شرکت که همان ایران 140 می باشد فقط در داخل ایران دچار سوانح هوایی نشد بلکه به دلیل مشکلاتی که در ساختار آن وجود داشت بالغ بر 5 بار نیز در کشورهای مختلف جهان حوادث غم انگیزی را به وجود آورد.
Comments
Post a Comment