کاخ شمس پهلوی در سعد آباد

کاخ شمس پهلوی اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. سبک معماری این کاخ هم ادغامی از سبک ایرانی سنتی و اروپایی می باشد. رضا شاه دستور ساخت این کاخ را دارد که شروع احداث آن در سال ۱۳۱۴ بود و در سال ۱۳۱۸ هم به اتمام رسید. شمس پهلوی به صورت مداوم و همیشگی در این کاخ حضور نداشت و به عبارتی در آن زندگی نمی کرد اما در ایام و فصل هایی همچون تابستان را در آن به منظور استراحت می گذراند. شمس در سال ۱۳۴۲ این عمارت را به شاه  پهلوی فروخت و در همان سال، شاه دستور دارد تا از این کاخ به عنوان موزه اختصاصی خاندان پهلوی استفاده شود.

در این موزه اختصاصی ظروف نفیس و هدایایی گران بها از شاهزادگان کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده بود که این موزه تا سال ۱۳۵۷ باز بود و چنین فعالیتی داشت تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و در سال ۱۳۷۳ از این کاخ به عنوان موزه پژوهشی استفاده می کردند. این موزه پژوهشی تا سال ۱۳۸۸ هم فعالیت داشت تا اینکه باز هم با عنوان موزه تاریخ معاصر و نمایش آثار خاندان پهلوی شروع به فعالیت نمود.

کاخ سعد آباد تهران ؛ مجموعه ای از کاخ موزه های سلطنتی - کجارو

کاخ ملکه مادر در سعد آباد

کاخ توران یا ملکه مادر هم یکی دیگر از مجموعه کاخ های درون سعد آباد است که قدمت آن متعلق به دوره قاجارهاست. اما بعد از اینکه رضا شاه دستور ساخت کاخ سبز را داد، دستوری هم برای تزیین و بازسازی این کاخ داد تا تبدیل به کاخی سلطنتی و در خور لیاقت ملکه شود. این عمارت اکنون به موزه چهره های ماندگار تغییر کاربری داده است و در قسمتی از آن آثار نفیس استاد فرشچیان به نمایش گذاشته شده است. موزه استاد در عمارت بیرونی قرار دارد و در قسمت اندرونی هم موزه چهره های ماندگار قرار دارد. عمارت بیرونی شکوه و جلال بیشتری نسبت به عمارت اندرونی دارد و در مقابل عمارت اندرونی کمی ساده تر به نظر می رسد! برای سفر به تهران و خرید بلیط اتوبوس تهران میتوانید از طریق سایت های فروش بلیط اقدام کنید.

ملکه توران، همسر سوم غلامرضا پهلوی بود که پس از تملک رضا شاه به او اختصاص یافت. ملکه در عمارت بیرونی سکونت گزیده بود و به همین خاطر این قسمت از کاخ شکوه بیشتری داشت! در قسمت اندرونی هم خدمه او زندگی می کردند و مشغول به کار بودند. در موزه چهره های ماندگار تندیس افراد مهمی همچون دانشمندان و شخصیت های سیاسی به همراه مختصری از زندگینامه و فعالیت شان به نمایش گذاشته شده است.

https://tehrannews.ir/%D9%87%D8%B1-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%87/

Comments