گورستان شغاب

 بوشهر یکی از شهرهای حاشیه نشین خلیج فارس می باشد که به دلیل داشتن جاذبه های بی شمار تاریخی و باستانی، سال هاست که در صنعت گردشگری پیشرفت چشمگیری داشته است. در بندر بوشهر فعالیت بسیاری از لحاظ اقتصادی صورت می گیرد که به همین دلیل جزء بنادر مهم کشورمان محسوب می شود و از طرف دیگر بسیاری از بناهای تاریخی و باستانی آن به ثبت ملی و جهانی رسیده است. یکی از این آثار مهم و محبوب در بوشهر، گورستان شغاب است که در ادامه با مجله مستر بلیط بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

گورستان شغاب بوشهر: همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید | لست سکند

درباره

گورستان شغاب یکی از اماکن باستانی در بوشهر می باشد که یادگاری از دوران حکومتی اشکانیان و ساسانیان است. جالب است بدانید که این گورستان تا سال های بسیاری نا شناخته باقی مانده بود تا اینکه توسط کاوشگران سازمان میراث فرهنگی در سال 1377 کشف شد و درهمان سال هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسید. این گورستان با گورستانی های دیگری که تا به حال دیده اید فرق می کند. در این مکان اسکلت بدن کسانی که از دنیا رفته اند را داخل خمره ای بزرگ گذاشته و آن را خاک کرده اند. این گورستان در نزدیکی ساحل و دریا قرار دارد. یکی از علت هایی که این مکان باستانی تا به امروز سالم مانده است، آفتابگرم و تابانی باشد که به آن می تابد.


بوشهر از لحاظ وسعت و بافت شهری دارای قسمت های مختلفی از جمله بافت متراک، منطقه های نظامی و روستاها می باشد و وقتی که شهر وسعت بیشتری یافت این قسمت هم جزئی از خاک بوشهر به حساب آمد و شغاب هم از همین مناطق بود. همانطور که گفتیم فاصله ای گورستان تا دریا بسیار کم است به طوریکه وقتی دریا دچار پدیده مد می شود، نیمی از گورستان بر زیر آب رفته و نا پدید خواهد شد. برای بازدید از این منطقه پیشنهاد می کنیم که بهترین زمان را انتخاب کنید چراکه تابستان ها به هیچ وجه برای سفر به بوشهر و دیدن قبرستان شغاب مناسب نیست! دمای هوا در برخی از روزهای تابستای به 50 درجه سانتی گراد هم می رسد به همین خاطر تحمل حتی برای ساکنین بوشهر هم سخت خواهد بود چه برسد به گردشگران و مسافران. پس با این تفاسیر بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما بوشهر و سفر به این شهر زمستان است!

تاریخچه

همانطور که در قسمت بالا خواندید، این گورستان تا سال1377 نا شناخته باقی مانده بود و پس از کاوش های فراوان کشف شد. اما در خصوص وجه تسمیه این مکان داستان ها و روایات بسیاری وجود دارد. به گفته ساکنین بوشهر، کلمه شغاب متشکل از دو قسمت می باشد. یعنی «شغ» و «آب» که در زبان بوشهری ها به معنی پاره پاره شدن آب می باشد، مانند میاندوآب. البته برای تحقیق و بررسی باید موارد دیگری را هم در نظر داشت اما بر اساس گفته های کارشناسان، چراکه در گورستان شغاب جریان آب همیشگی و دائمی وجود نداشته است. البته کلمه شغاب با شغا معنی متفاوتی دارد. شغا به تنهایی به معنی «تیرکش» می باشد که با این وجود باید نظریه هایی که برای وجه تسمیه این مکان وجود دارد را رد کنیم. اما اگر این موضوع را قبول کنیم که شغاب یادگاری از دوران اشکانیان می باشد، پس باید سری به تاریخ دوره آن بزنیم. در زبان اشکانیان شغاب به معنی یک لقب است. یعنی در آن زمان به کسانی که دارای تیراندازی بسیار ماهرانه ای بودند، شغاب گفته می شد.

https://mrbilit.com/mag/shaghab-cemetry/

Comments